تبلیغات
وبلاگ آشـــــــــوب - مطالب هفته اول آذر 1390
دوشنبه 7 آذر 1390  09:50 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

منابع مقاله:

ترجمه مفاتیح الجنان 

نوشته : حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

آگاه باش كه این ماه، ماه حزن و اندوه اهل بیت علیهم السّلام و شیعیان ایشان است. از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده: چون ماه محرّم فرا مى‏رسید، كسى پدرم را خندان نمى‏دید، و پیوسته تا روز دهم اندوه و حزن بر او غالب بود، چون روز عاشورا میشد روز مصیبت و حزن و گریه، ایشان بود، و مى‏فرمودند: امروز روزى است كه حسین علیه السّلام شهید شد.

شب اول: سیّد ابن طاووس در كتاب «اقبال» براى این شب، چند نماز ذكر فرموده: اوّل: صدر ركعت كه در هر ركعت سوره‏هاى «حمد» و سوره توحید» خوانده مى‏شود. دوّم: دو ركعت كه در ركعت اول سوره‏هاى «حمد» و «انعام»، و در ركعت دوم سوره‏هاى «حمد» و «یس» خوانده مى‏شود. سوم: دو ركعت كه در هر ركعت سوره «حمد» و یازده سوره «توحید» خوانده‏ مى‏شود. از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله روایت شده: هركه این دو ركعت نماز را در این شب بجا آورد، و فردایش را كه اول سال است روزه بدارد، مانند كسى است كه همه طول سال را همواره كار خیر كرده، و در آن سال محفوظ باشد، و اگر بمیرد به بهشت مى‏رود. سیّد ابن طاووس براى هلال این ماه دعاى مبسوطى ذكر كرده است.............

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:45 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

منابع مقاله:

مجله پاسدار اسلام، شماره 290، حجة الاسلام عبدالکریم پاک نیا؛

در نظام ارزشی اسلام، شهادت در راه خدا یک معیار اصیل و معنوی است که سایر امتیازات انسانی و اعمال صالح یک فرد مسلمان را تحت الشعاع خود قرار می دهد و در طبقه بندی ارزشها و اصول اسلامی، جایگاهی بس رفیع دارد. رسول گرامی اسلام در این مورد می فرماید: «فوق کلّ ذی برٍّ، برٌّ حتی تقتل الرّجل فی سبیل اللّه فاذا قتل فی سبیل اللّه فلیس فوقه برٌّ؛(1) بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است تا اینکه شخص در راه خدا به شهادت برسد. هنگامی که در راه خدا به شهادت رسید، دیگر بالاتر از آن نیکی وجود ندارد.

اساساً اگر روحیه شهادت طلبی و جهاد در راه خدا در جامعه ای نباشد و افراد آن جامعه به تن پروری و تعلقات مادّی مشغول شدند سرنوشتی ذلت بار و آینده ای حقارت آمیز خواهند داشت.........

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:34 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

منابع مقاله:

مجله مشکوة، شماره 81، سعید خومحمدی خیرآبادی؛

بنیاد پژوهشهای اسلامی گروه خراسان شناسی

مقدّمه

اگر بپذیریم که «فرهنگ، آن چیزی است که زندگی و ارزشهای انسانی را به وجود می آورد»(1) و با لحاظ کردن دیدگاه مکتبی و اعتقادیمان آن را «مجموعه نظام ارزشی اسلام در همه جوانب فردی و جمعی که کلیه روابط اعتقادی و عملی در ابعاد سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، علمی، فلسفی و مراحل سلوک باطنی را دربر می گیرد»(2) بدانیم، آن گاه بهتر می توان به اهمیت و ارزش شهادت به عنوان یک فرهنگ تأثیرگذار واصیل و نقشی که در اصلاح امور جامعه دارد پی برد.

«شهادت» در لغت به معانی: گواهی دادن ، کشته شدن در راه خدا / شهید گردیدن و عالَم شهادت در مقابل عالم غیب آمده است و «شهید» یعنی: حاضر، شاهد/ عالم به غیب و حاضر/ یکی از اسماء حسنای خدا و سرانجام کشته در راه خدا و دین(3)؛ روشن است که مراد ما از شهادت همان کشته شدن در راه خداوند است که در درجه اول موجب سعادت و رستگاری شهید و آن گاه سبب اصلاح نابسامانیهای جامعه می گردد. خون شهید موجی در جامعه برمی انگیزاند که خوبیها و نیکوییها را ترویج می کند و بدیها و زشتیها را از بین می برد. اگر سالار شهیدان، حضرت حسین بن علی علیه السلام ، هدف از قیام خود را «اصلاح در امت جد خویش»(4) می دانست، به این معنی بود که خون پاک او و یاران فداکار و از خود گذشته اش امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه استقرار می بخشید و نقش مؤثری در بیداری مردم و ایستادگی آنان در مقابل ظلم و جور بی حد و حصر حاکمان زمانه ایفا می کرد؟ و به راستی که آن حضرت چه هوشمندانه و از سر درایت و فراست به این نکته پی برده بودند...........

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:31 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

آن حضرت، در هر موقیعتی، با دشمنان احتجاج می نمودند؛ تا حجت بر همگان تمام کرده باشند. از جمله احتجاج ها موارد زیر است:

1. خطاب عمومی؛ حداقلدو مرتبه، امام با جمع سپاه کوفه احتجاج نمودند که جانگدازترین و غریبانه ترین ان این احتجاج است.

2. خطاب خاص به شبث بن ربعی، هجار بن ابجر، قیس بن اشعث و...

3. هنگام عزیمت فرزندش علی اکبر علیه السلام به میدان، بارالها! بر این قوم گواه باش که به جانب ایشان نوجوانی رهسپار است که در صورت و سیرت و گفتار، شبیه ترین مردم به پیامبرت محمد صلی الله علیه و آله است...

4. احتجاج باعمر سعد: «وای بر تو! آیا از خدایی که بازگشت به سوی اوست نمی ترسی؟!» آیا با من ـ که خود می شناسی کیستم ـ می جنگی؟! اینان را رها کن و با من باش که این، تو را به خدا نزدیک تر می کند.

5. احتجاج باعمر سعد درباره جنگ: «فرمود: یکی از سه کار را انجام بده!» گفت: «چیست؟!» فرمود: بگار تا به مدینه، حرم جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله برگردم! گفت: «نمی شود!»

فرمود: «آبی دهید که آل الله سخت تشنه اند» گفت: «نمی شود!»

فرمود: «پس تن به تن به جنگم آیید...»

6. احتجاج با کوفیان درباره علی اصغر علیه السلام

7. احتجاج در آخرین لحظات

فرمود: «آیا رحم کننده ای هست که آل پیغمبر برگزیده خدا را رحم کند؟ آیا یاوری هست، که نسل پاک پیغمبر را یاری کند؟ آیا برای فرزندان زهرای بتول، پناه دهنده ای هست؟ آیا کسی هست که از حرم پیامبر صلی الله علیه و آله پاس دارد؟

   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:31 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

منابع مقاله:

سیره معصومان، ج 4، امین، سید محسن؛

ابن زیاد دستور داد پس از کشتن مسلم و هانی بدن آن دو را در محله کناسه به دار آویختند و فرمان داد که سر آنها را به نزد یزید بردند و بدین ترتیب ماجرای کشته شدن آنها را به اطلاع یزید رسانید.پس یزید بی درنگ پاسخ او را ارسال داشت و قهر و غلبه او را ستایش کرد.و در ضمن نامه ای برای ابن زیاد نوشت: شنیده ام حسین متوجه کوفه گردیده است.همه راهها را زیر نظر بگیر و جاسوسانی را بگمار و هر کس را که به وی بدگمان شده، با کمترین اتهامی دستگیر کن، و هر حادثه ای که روی داد به اطلاع من برسان.

باید دانست که یزید بن معاویه، عمرو بن سعید بن عاص را جهت فرمانروایی همراه با لشگری عظیم از مدینه به مکه روانه ساخت و امور حج و سرپرستی کلیه حجاج را به وی واگذار کرد .

او که خود در اعمال حج با دیگران شرکت داشت یزید به وی توصیه کرده بود که حسین ع را مخفیانه دستگیر کند و چنانچه به این امر موفق نگردید با برپایی آشوب و جنگ به کشتن آن حضرت اقدام کند و چنانچه حسین ع آماده نبرد گردید با آن حضرت بجنگد.همین که روز هشتم ذی حجه فرا رسید عمرو بن سعید با سپاهی انبوه به مکه وارد شد.حسین بن علی که از این امر آگاه شد مصمم گردید که به طرف عراق حرکت کند.و این در حالی بود که آن حضرت برای اعمال حج احرام بسته بود، و پیش از آن نیز نامه مسلم بن عقیل مبنی بر بیعت مردم کوفه به دست آن حضرت رسیده بود.از این رو بلافاصله اعمال طواف خانه و سعی بین صفا و مروه و عمل تقصیر را به جا آوردند.سپس از لباس احرام خارج گردیده و به نیت عمره مفرده اعمال خود را انجام دادند.زیرا که اتمام عمل حج برای آن حضرت امکان پذیر نبود، و بیم آن می رفت که وی را دستگیر سازند.سرانجام امام حسین ع در روز سه شنبه و برخی گویند در روز چهارشنبه هشتم ذی حجه مکه را ترک کرد و دیگر حجاج در همان روز از مکه به طرف منی می رفتند.هر چند که مسلم بن عقیل در همان روز به شهادت رسیده بود، اما هنوز این خبر به اطلاع امام نرسیده بود. همین که امام حسین ع از مکه بیرون شد تا راه عراق را در پیش گیرد خطاب به یاران خود سخنانی به این شرح ایراد فرمود: سپاس خداوند را که هر آنچه اراده فرماید به انجام خواهد رسید و همه نیروها از آن اوست.درود خدا بر رسول الله ص رضای خدا همان رضای ما اهل بیت پیامبر است.در آزمایشهای خداوندی شکیبا باشید.امید است که توفیق صبر پیشگان نصیب ما گردد..........

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:27 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

پدید آورنده : جواد محدثی

 

 

مقدّمه

در فرهنگ دینی ما، یکی از برنامه هایی که نشان دهنده پیوند و دوستی شیعه با اولیای دین و امامان معصوم است، «عزاداری» است، یعنی یاد رحلت و شهادت آنان را گرامی داشتن، در سوگ آنان ماتم به پاکردن و در عزایشان گریستن.

عزاداری از آغاز، با دستور و تأکید و توصیه خود پیامبر خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ و امامان شکل گرفته است و رفته رفته میان امّت وفادار به خاندان پیامبر و علاقه مندان به عترت به صورت یک «سنّت دینی» درآمده است.

تدبیر و خواست الهی نیز در ایجاد شوق و محبت نسبت به خاندان پیامبر، بویژه سید الشهدا ـ علیه السلام ـ در تداوم این سنّت نقش داشته است. رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ فرمود:

«إِنّ لِقتل الحسین ـ علیه السلام ـ حرارةً فی قلوبِ المؤمنینَ لاتَبْرَدُ اَبداً».

«برای شهادت حسین ـ علیه السلام ـ حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.»

این شوق خداداد را، در عمق دل و جان خویش حسّ می کنیم و همچون چشمه ای در طول حیات، از زلال آن می چشیم و طراوت می یابیم.

مهر و محبّت خاندان پیامبر ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ بویژه حضرت ابا عبداللّه الحسین ـ علیه السلام ـ را همچون بذری در زمین دل ما افشانده اند. ما نیز وظیفه داریم که این بذر را برویانیم و این نهال را به برگ و بار بنشانیم و در همه عمر، از ثمرات آن بهره مند شویم.

اشگ ما شاهد عشق ماست. می توانیم به عترت رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ عرض کنیم:

اگر از عاشقان دل گشت غمناک اگر در سوگشان شد دیده نمناک
گواه عشق ما این دیده و دل رساند اشک و غم ما را به منزل

از سوی دیگر، بر پا کردن سوگواری در ایام رحلت و شهادت معصومین ـ علیهم السلام ـ ، زنده نگهداشتن نام و یاد و خاطره و از سوی دیگر، برپا کردن سوگواری در ایام رحلت و شهادت معصومین، زنده نگهداشتن نام و یاد و خاطره و تعالیم آن پاکمردان الهی است.

آثار و برکات این احیاگری و تعظیم شعائر نیز به خود امت اسلام برمی گردد و از این رهگذر، عُلقه های دینی و پیوندهای عاطفی با اولیای دین استوارتر می شود و دینداری و تعهّد و پاک زیستی شیعیان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ تقویت می شود.

با این حساب، مناسب است که هم فلسفه و انگیزه این شعائر دینی بیشتر شناخته شود، هم به سابقه و پیشینه آن اشاره گردد و هم به زمینه های بهره وری از این سنّت دیرپای مذهبی در عصر حاضر اشاره شود.......

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:25 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

منابع مقاله:

فصلنامه مکتب اسلام، 

سخن ماه

قیام مقدس و پرشکوه امام حسین(ع)ریشه در انحراف های بنیادی و اساسی در جامعه اسلامی داشت. این انحراف ها زائیده انحراف حکومت اسلامی از مسیر اصلی خود از سقیفه به بعد بود. که پس از شهادت علی(ع)کلا به دست سلسله سفیانی و حزب ضد اسلامی اموی افتاد. به گواهی اسناد تاریخی، سران این حزب هیچ اعتقادی به اسلام و اصول آن نداشتند (1). و ظهور اسلام و به قدرت رسیدن پیامبر اسلام(ص)را،جلوه ای از پیروزی تیره بنی هاشم بر تیره بنی امیه، در جریان کشمکش قبیلگی در درون طایفه بزرگ قریش می دانستند (2). و با یک حرکت خزنده، به تدریج در پوشش اسلام به مناصب کلیدی دست یافتند(×)و سرانجام از سال چهلم هجری، حکومت اسلامی و سرنوشت ومقدرات امت اسلامی به دست این حزب افتاد و پس از بیست سال حکومت معاویه، و به دنبال مرگ وی، پسرش یزید به قدرت رسید که اوج انحراف بنیادی، و جلوه ای آشکار از ظهور «جاهلیت نو» در پوشش ظاهری اسلام بود (3).امام حسین(ع)نمی توانست در برابر چنین فاجعه ای سکوت کند و احساس وظیفه می کرد که در برابر این وضع،اعتراض و مخالفت کند. سخنان، نامه ها و سایر اسنادی که از امام حسین(ع) به دست ما رسیده، به روشنی گویای این مطلب است. این اسناد بیانگر آن است که از نظر امام، پیشوا و رهبر مسلمانان شرائط و ویژگی هایی دارد که امویان فاقد آنها بودند و اساس انحراف ها و گمراهیها این بود که عناصر فاسد و غیر لایق، تکیه برمسند خلافت اسلامی و جایگاه والای پیامبر زده بودند و حاکمیت وزمامداری آنها، آثار و نتائج بسیار تلخ و ویرانگری به دنبال آورده بود......

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:16 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مقالات مذهبی ،

 

گروه حوزه‌های علمیه:

حمیدرضا یونسی

 

امام علی بن موسی الرضا(ع) در احادیثی چند به شرح چگونگی احیای عزای حسینی پرداخته‌اند تا با این كار همچون دیگر امور چراغ راهی برای محبان اهل بیت(ع) در ترویج فرهنگ عاشورا باشد.

 

زنده نگاه‌داشتن قیام عاشورا از دیرباز مورد اهتمام شیعیان اهل بیت(ع) بوده و هست بطوری كه برخی حتی محل كسب خود را به مدت 10 روز یا كمتر و بیشتر كاملا در اختیار عزاداران حسینی(ع) قرارداده تا به احیای این امر بپردازند، سیاه‌پوش كردن مساجد، تكایا و حتی منازل شخصی و پرچم سیاه بر سر در منازل نصب كردن از دیگر مسائلی است كه در فرهنگ‌های مختلف بومی اقلیمی شیعی مورد توجه است.......

 

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:14 ب.ظ    ویرایش: - -


Ringtone_New.jpg مجموعه سیزدهم از سری زنگ های موبایل را برای شما آماده کردیم تا شاید پاسخ استقبال خوب شما از سری های قبل این مجموعه را داده باشیم و با توجه به اینکه امروزه افراد اهمیت ویژه ای به زنگ گوشی خود می دهند و خواستار جدیدترین و بهترین یا مناسب ترین زنگ برای گوشی خود هستند از همین رو امروز  مجموعه ای از رینگتون های داغ با حجم کم را برایتان آماده کرده ایم که شما می توانید از آنها به عنوان زنگ گوشی موبایل خود استفاده کنید. تعداد این رینگتون ها 25 عدد بوده که همگی در فرمت MIDI می باشند. شما هم اكنون میتوانید این آهنگ ها را از وبلاگ آفتاب موب دریافت كنید.


برای دانلود به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:13 ب.ظ    ویرایش: - -


Ringtone_New.jpg مجموعه دوازدهم از سری زنگ های موبایل را برای شما آماده کردیم تا شاید پاسخ استقبال خوب شما از سری های قبل این مجموعه را داده باشیم و با توجه به اینکه امروزه افراد اهمیت ویژه ای به زنگ گوشی خود می دهند و خواستار جدیدترین و بهترین یا مناسب ترین زنگ برای گوشی خود هستند از همین رو امروز  مجموعه ای از رینگتون های داغ با حجم کم را برایتان آماده کرده ایم که شما می توانید از آنها به عنوان زنگ گوشی موبایل خود استفاده کنید. تعداد این رینگتون ها 25 عدد بوده که همگی در فرمت MIDI می باشند.شما هم اكنون میتوانید این آهنگ ها را از وبلاگ آفتاب موب دریافت كنید.


برای دانلود به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:12 ب.ظ    ویرایش: - -


Ringtone_New.jpg مجموعه یازدهم از سری زنگ های موبایل را برای شما آماده کردیم تا شاید پاسخ استقبال خوب شما از سری های قبل این مجموعه را داده باشیم و با توجه به اینکه امروزه افراد اهمیت ویژه ای به زنگ گوشی خود می دهند و خواستار جدیدترین و بهترین یا مناسب ترین زنگ برای گوشی خود هستند از همین رو امروز  مجموعه ای از رینگتون های داغ با حجم کم را برایتان آماده کرده ایم که شما می توانید از آنها به عنوان زنگ گوشی موبایل خود استفاده کنید. تعداد این رینگتون ها 25 عدد بوده که همگی در فرمت MIDI می باشند.شما هم اكنون میتوانید این آهنگ ها را از وبلاگ آفتاب موب دریافت كنید.


برای دانلود به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب   


نظرات()  
دوشنبه 7 آذر 1390  09:11 ب.ظ    ویرایش: - -


Ringtone_New.jpg مجموعه دهم از سری زنگ های موبایل را برای شما آماده کردیم تا شاید پاسخ استقبال خوب شما از سری های قبل این مجموعه را داده باشیم و با توجه به اینکه امروزه افراد اهمیت ویژه ای به زنگ گوشی خود می دهند و خواستار جدیدترین و بهترین یا مناسب ترین زنگ برای گوشی خود هستند از همین رو امروز مجموعه ای از رینگتون های داغ با حجم کم را برایتان آماده کرده ایم که شما می توانید از آنها به عنوان زنگ گوشی موبایل خود استفاده کنید. تعداد این رینگتون ها 25 عدد بوده که همگی در فرمت MIDI می باشند. شما هم اكنون میتوانید این آهنگ ها را از وبلاگ آفتاب موب دریافت كنید.


برای دانلود به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب   


نظرات()  
  • کل صفحات:2  
  • 1
  • 2
  •   

وبلاگ آشـــــــــوب

همــــــه چـــــی بــــرای همــــــه چـــــی